بوستان فرهنگ امین Amin,s culture garden

هنر برتر از گوهر آمد پدید

Rotacioni,tj. Vankel automobilski motor,molim objašnjenje funkcionisanja



Kosta ******um Rex Persia @ 19.07.2005. 00:38
Zanima me na kom pricipu funkcioniše Rotacioni tj. Vankel motor koji koristi Mazda za svoje sportske modele automobila,konkretno ugrađuje ga u Mazdu RX-8.

Ako neko može da iznese razlike između rotacionog i klasičnog motora.Jedino što znam je da Rotacioni motor ima daleko veću efikasnost na istoj zapremini nego što ima klasični 4-cilindrični motor.
bmedjo @ 19.07.2005. 17:47
OK, dakle - pocetak sada, a nastavak cim budem imao vise vremena (verovatno sutra):
Pre svega, par animacija i slika, kao i prednosti i mane.



Osnovne prednosti rotacionih motora su u odnosu na 'klasicne':

-Broj delova je daleko manji (mislim da moze biti i do 8 ili 10 puta manji), a samim tim je i masa manja
-Veca pouzdanost (delimicno zbog prethodnog)
-Specificna snaga (odnos snage i tezine motora) je veca
-Nema oscilatornih masa, sto omogucava vece brojeve obrtaja

Nedostaci, zbog kojih ovi motori i nisu 'zaziveli' sem u par modela poput NSU Princa i Mazde koju spominjes, su sledeci:

-Veliko termicko opterecenje dela cilindra u blizini svecice
-Oblik komore otezava dobro sagorevanje
-Velika potrosnja goriva i los sastav izduvnih gasova (uzrokovano uglavnom prethodnim razlogom)
-Izrazeno habanje na vrhovima klipa
-Manji radni vek motora

U nastavku mogu dati objasnjenje slika (ako je potrebno) i sl. - zavisi kako se Kosta ******um Rex Persia izjasni.
Pozdrav
Bojan


[Ovu poruku je menjao bmedjo dana 19.07.2005. u 18:49 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao bmedjo dana 19.07.2005. u 18:54 GMT+1]
bmedjo @ 19.07.2005. 17:55
Jos jedna slika, nisam uspeo da ubacim sve u istu poruku :-(




[Ovu poruku je menjao bmedjo dana 19.07.2005. u 18:57 GMT+1]
bmedjo @ 19.07.2005. 17:57
I jos jedna

Pozdrav
Bojan

[Ovu poruku je menjao bmedjo dana 20.07.2005. u 13:14 GMT+1]
Kosta ******um Rex Persia @ 19.07.2005. 23:19
Ok,hvala Bojane,ali bih te molio kad bi dao malo detaljnije objašnjenje slika.Ako možeš da mi kažeš zbog čega još neki proizvođač ne ugrađuje Vankel motore u svoja vozila.

Ukratko,daj mi što više detalja oko same konstrukcije ovog motora,a čuo sam da se kod njega drugačije računa zapremina motora,nego kod klasičnih SUS motora.Npr. 1000 kubika kod njega nije isto kao kod klasičnog motora.

E sad,da li je moguće da se ovi rotacioni motori značajno unaprede u bliskoj budućnosti,npr da im se bitno smanji termičko naprezanje,velika potrošnja goriva i povećano habanje.
Downforce @ 19.07.2005. 23:43
Mazda je otkupila patent i sebicno ga cuva.

Razlika u racunanju kubikaze potice odatle sto su komore za sagorevanje kod ova dva motora razlicite(zapremine se racunaju drugacije).Kod klasicnog SUS motora komora za sagorevanje je oblika valjka a kod Vankela je dosta drugacija(pogledaj sliku).

Poboljsanje je vrlo verovatno(Mazda radi na tome).
bmedjo @ 20.07.2005. 12:39
Citat:
Downforce:
Razlika u racunanju kubikaze potice odatle sto su komore za sagorevanje kod ova dva motora razlicite(zapremine se racunaju drugacije).....


Samo mala dopuna u vezi zapremine: U Japanu se po zakonu zapremina ovakvih motora racuna kao 1.5 x nominalna zapremina. Mislim da ipak nema bas mnogo smisla uporedjivati Wankel i klasicne klipne motore po zapremini, zbog velikih razlika u kinematici i nacinu rada.

Idemo malo na objasnjenje slika (radi se o NEanimiranoj slici sa 4 polozaja klipa):
1. Usisavanje smese (oznaceno plavom bojom);
2. Kompresija, oznacena zelenom bojom, koja pocinje odmah nakon sto tacka A prodje pored usisnog (gornjeg) otvora;
3. Sagorevanje (oznaceno crvenom bojom), kada pritisak 'gura' klip u prikazanom smeru.
4. Izduvavanje (oznaceno zutom bojom), koje pocinje onog trenutka kada tacka A dodje do izduvnog (donjeg otvora).

Na ovaj nacin opisan je radni proces koji se odvija samo sa jedne od tri strane obrtnog klipa. Isti proces se odvija i sa druge dve strane klipa. Npr, sa iste slike, i to dela sa zelenom bojom, vidimo sledece: Istovremeno je u toku usisavanje (gore levo), kompresija (desno) i izduvavanje (dole levo).

Na slici iz prvog posta (gif) najbolje se moze videti dalji prenos snage - prego zupcastog para na vratilo (plavi kruzic).

Nastavak stize uskoro! Zamolio bih sve koji citaju da napisu da li su objasnjenja odgovarajuca, i na sta da obratim paznju, pitanja i sl. Na zalost, ja nemam nekog prakticnog iskustva, tako da ako ima clanova koji su imali dodira sa Vankel motorima u praksi, bilo bi lepo da nam se jave.

Podrav
Bojan
bmedjo @ 21.07.2005. 20:19
Idemo dalje;

Malo vise o problemima Vankel motora:
Sto se tice habanja na vrhovima klipa, to je bio veliki problem u ranijim modelima, ali kod novijih motora je manje-vise resen na zadovoljavajuci nacin, primenom novih materijala za zaptivke.

Ostali problemi; velika potrosnja goriva, sastav izduvnih gasova i termicko opterecenje u blizini svecice su u velikoj meri povezani. Naime, radni ciklus motora (opisao sam u jednom od prethodnih postova) je takav da se u svakom trenutku istovremeno odvijaju tri operacije (takta). Dok klip opise pun krug, u delu oko svecice tri puta se odvija sagorevanje, sto znaci da ovaj deo cilindra ima jako malo vremena da se ohladi. Sto se tice samog sagorevanja, ono je jako nepovoljno zbog izduzenog oblika komore, jer temperatura ne poraste dovoljno u 'coskovima'. Sagorevanje je nepotpuno, potrosnja goriva raste, a u izduvnim gasovima je mnogo produkata nepotpunog sagorevanja.
Delimicno resenje ovog problema je postavljanje dve ili vise svecica, kao i modifikacija oblika klipa (izdubljene komore).

Moze se reci da je trenutno najveci razlog slaboj zastupljenosti ovih motora pomenuti problem sa izduvnim gasovima, zbog sve ostrijih propisa. Mazda tvrdi da ima resenje i za ovaj problem, ali po cenu jos vece potrosnje goriva. Mislim da je vec u RX-8
primenjen ovaj novi sistem, ako nekoga zanima probacu da iskopam nesto i o tome.

Pozdrav
Bojan
Downforce @ 21.07.2005. 23:12
Citat:
Moze se reci da je trenutno najveci razlog slaboj zastupljenosti ovih motora pomenuti problem sa izduvnim gasovima, zbog sve ostrijih propisa. Mazda tvrdi da ima resenje i za ovaj problem, ali po cenu jos vece potrosnje goriva. Mislim da je vec u RX-8
primenjen ovaj novi sistem, ako nekoga zanima probacu da iskopam nesto i o tome.

Mene zanima.Bio bih ti zahvalan na takvoj informaciji.
Kosta ******um Rex Persia @ 23.07.2005. 01:00
Da i mene takođe zanima.Ajde bmedjo,postavi dodatna objašnjenja što pre.Gledaj da budeš što precizniji u objašnjenjima.Hvala.
stil @ 25.07.2005. 09:30
Wankel Rotary Combustion Engines (WRCE)
Downforce @ 25.07.2005. 15:54
@stil
Imas li jos neki link.Ovaj sajt sam vec procesljao.
Ako neko ima vise informacija o ovom tipu motora:
http://auto.howstuffworks.com/quasiturbine.htm
zamolio bih ga da ih napise(princip rada ovog motora je slican rotacionom).
P.S.Na ovom sajtu takodje imate informacije o rotacionom motoru(trazite rotary engines).
stil @ 26.07.2005. 21:56
Probaj ovde.
bmedjo @ 29.07.2005. 11:57
Evo mene opet :-)

Stigli smo do nacina za poboljsanje sadrzaja izduvnih gasova;
kod savremenih oto-motora to je najcesce reseno primenom katalitickog konvertora, koji (uz prisustvo katalizatora) vrsi:
- oksidaciju ugljen-monoksida i nesagorelih ugljovodonika
- redukciju azotovih oksida
Pravilno funkcionisanje je moguce samo u slucaju da motor radi sa stehiometrijskom smesom (ako u smesi ima tacno onoliko vazduha koliko je potrebno za potpuno sagorevanje). Zbog toga se koristi takozvana lambda-sonda, koja omogucuje regulisanje kolicine ubrizganog goriva, a time i sastava smese.

Mazda za poboljsanje sadrzaja izduvnih gasova kod svojih Vankel motora koristi jednostavniji i konstrukciono jeftiniji nacin;
Motor radi sa obogacenom smesom (sa manje vazduha), a sagorevanje se dovrsava u komori u izduvnom sistemu koju zovu 'termalni reaktor'. Na ovaj nacin, izduvni gasovi su cistiji, ali se potrosnja goriva znatno povecava. Da budem iskren, ne znam zasto ne koriste kataliticki konvertor, ako neko zna bilo bi lepo da napise. Moja pretpostavka je da ovi motori ne mogu da rade sa stehiometrijskom smesom, vec im je potrebno nesto vise goriva u smesi.

Pozdrav
Bojan
bmedjo @ 01.08.2005. 12:45
Ne znam da li sam vec spominjao, ali jos jedan od nedostataka ovih motora je veoma komplikovano konstrukcijsko resenje visecilindricnih motora. Povecanje broja delova ponistava jednu od njegovih prednosti u odnosu na klasicne motore - jednostavnost konstrukcije.

Zbog ovoga se danas uglavnom koriste za onih par modela putnickih vozila, laka plovila i lake avione. Negde sam procitao (mozda bas prateci linkove koje su ostavili ostali u ovoj temi) da se koriste u novim Volkswagen-ovim vozilima za zatezanje pojasa ukoliko se registruje veliko usporenje (pred sudar).

Moje misljenje je da ce rotacioni motori tesko doziveti neku masovnu primenu u putnickim automobilima u skorije vreme, naravno ukoliko ne bude pronadjen nacin za drasticno smanjenje potrosnje goriva i regulisanje sadrzaja izduvnih gasova. Ostaje da se vidi sta je to Mazda 'pripremila' za naredne modele.

Pozdrav
Bojan
djdmx @ 30.03.2007. 15:57
motor je prej****... ja imam jedan doma, s vojne tehnike je, točnije sa protuavionca topa za pokretanje kupole... motor je prebolestan.... jedini problem je.... radni vijek od 200 sati....k****! :-(
almami @ 11.04.2007. 09:43
Svaka čast na objašnjenjima principa rada Vankel motora. Ja imam sličnu konstrukciju koja se može primeniti na razne načine. Pravljen je kao motor na komprimovani vazduh ali se može primeniti i za gas ili benzin. Ako ima zainteresovanih da nastave istraživanje i da zajednički patentiramo motor neka se jave - markiz@ptt.yu.

Rotacioni,tj. Vankel automobilski motor,molim objašnjenje funkcionisanja

[ http://www.elitesecurity.org/t127497 ]

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم فروردین 1381ساعت 7:36 بعد از ظهر  توسط سید امین نبی پور seyyed amin nabipoor  |